Jongeren en alcohol

Schokkend! Jongeren worden dagelijks geconfronteerd met alcohol

Pointer, het programma van onderzoeksjournalisten van de KRO-NCRV heeft onderzoek gedaan naar de blootstelling van alcohol bij jongeren onder de 18 jaar. Daaruit zijn enkele schokkende feiten naar voren gekomen.

Tussen 06:00 en 21:00 mag er op radio en tv geen reclame gemaakt worden voor alcohol. Ook het zogenaamde product placement is verboden. Dat houdt in dat gesponsorde drankjes van alcoholmerken niet getoond mogen worden. Maar deze regels gelden niet op social media. Creators (mensen die content maken en uploaden naar social media platforms zoals YouTube en TikTok) mogen alcohol in beeld brengen en dat is ook zichtbaar op alle tijden van de dag. Jongeren kijken tegenwoordig haast geen televisie maar zijn juist uren per dag actief op social media. Maar liefst 1,4 miljoen jongeren in Nederland zijn actief op TikTok. En daar is nou niet die bescherming van de Mediawet. Er is namelijk geen wetgeving die alcohol reclame (al dan niet betaald) reguleert op social media.

Alcoholgebruik is voor het jongerenbrein zeer schadelijk

Het remt de groei. En omdat jongeren nog niet (goed) in staat zijn om te gaan met de verantwoordelijkheden en risico’s van drank gaat het sneller mis. Ze komen sneller terecht in ongelukken, kunnen ziek worden, ernstig ziek of zelfs overlijden. Los nog van de risico’s van een verslaving.

Enkele schokkende cijfers:

  • 46,6% van de jongeren tussen 12 en 16 jaar drinkt alcohol
  • 71% van jongeren die alcohol (een keer) drinken, drinken meer dan 5 glazen alcohol per keer
  • Jaarlijks overlijden 6 kinderen door alcoholgebruik

Volgens Stichting Jeugd en Alcohol zijn jongeren de laatste jaren anders gaan drinken. Dit komt door de blootstelling en normalisering van alcohol maar ook door hoge groepsdruk (peer pressure) en ook starten jongeren al veel jonger met hun eerste drankje. Het is een serieus probleem.

Pointer test uit

De onderzoekjournalisten maken een nep account aan voor een fictieve 13 jarige op TikTok en kijken een uur lang filmpjes. In dat uur bekijkt deze nep profiel 1200 filmpjes waarvan 222 alcohol bevatten. Dat is 18,5% van alle filmpjes!

Bekijk hier het filmpje van Pointer.

Pointer: Wat ziet een tiener online aan alcohol?

Zien drinken, doet drinken

Als jongeren dagelijks blootgesteld worden aan alcohol en het drinken daarvan, wordt alcohol genormaliseerd en wordt de stap zelf ook als minderjarige alcohol te drinken erg klein.

Het is verboden alcohol te verkopen aan iemand jonger dan 18 jaar. Dus je verwacht dat het bijna onmogelijk is voor een minderjarige aan alcohol te komen. Nou… niets is minder waar. Wat blijkt, maar 15% van de jongeren worden gecontroleerd op hun leeftijd als zij alcohol online bestellen. Maar 15%! Het blijkt erg makkelijk te zijn voor een minderjarige om alcohol online te bestellen en geleverd te krijgen aan huis.

En de blootstelling aan alcohol wordt groter wanneer het straks toegestaan is dat ook kappers, kledingzaken en zelfs boekenwinkels alcohol mogen verkopen. Alcohol wordt dan snel “normaal” voor kinderen. En laten wij niet vergeten: alcohol is een harddrug. Alcohol is zeer schadelijk en zeer verslavend.

Volgende week is deel 2 van het onderzoek te zien op de website van Pointer.

Hulp voor jongeren met een verslaving

Er is hulp! Wij bieden behandelingen aan voor 18 plussers. Ben jij jonger of heb jij als ouder vragen en hulp nodig? Neem dan contact op met jouw huisarts. Hij/zij kan je verwijzen naar de juiste hulp.

 

Stel vrijblijvend jouw vraag

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.