Zomer, triggers bij verslaving

Hoe ga je met triggers om tijdens het zomerseizoen?

De temperatuur gaat weer omhoog

Het warmere weer brengt duidelijk meer triggers voor een herstellende verslaafde. Daarbij zijn het ook nog eens andere situatie- en omgevingsproblemen dan waar je in andere seizoenen mee te maken krijgt. Je moet je daar dus heel goed van bewust zijn.

Triggers bijvoorbeeld door herinneringen uit het verleden over het drinken van koud bier op een warme zomerdag. Omgaan met de stress van een hittegolf, waarvan wetenschappelijk is bewezen dat het het drugsgebruik verhoogt. Tijdens de lente- en zomermaanden wordt er veel nadruk gelegd op feesten, en vooral buitenfeesten. BBQ’s met name lenen zich goed voor het maskeren van gebruik en het verstoppen van drankflessen en andere middelen.

In het algemeen kun je stellen dat er meer mogelijkheden zijn om te gebruiken. Er zijn studies gedaan die de consumptie van hallucinogenen, inhalatiemiddelen en marihuana koppelen aan de maanden juni en juli bij nieuwe gebruikers.

Voorbereiden op de risico’s van deze seizoens-veranderingen is dan ook erg belangrijk. Herstellende verslaafden moeten bereid zijn te leren hoe ze het beste kunnen omgaan met deze specifieke stress factoren, die gekoppeld zijn aan de seizoenen. Deze stoppen de rest van je leven niet, dus moet je elk jaar je coping-mechanismen oefenen: ze mogen niet gaan roesten. Na verloop van tijd merk je dat de spanningen duidelijk minder worden naarmate je meer alternatieve methoden hanteert om deze spanning los te laten.

Hier zijn enkele tips die je kunnen helpen op het goede spoor te blijven, ongeacht wat er om je heen gebeurt:

  • Houd er rekening mee dat bepaalde vakanties en seizoensveranderingen risico’s voor je kunnen inhouden. Soms is alleen al het bewustzijn voldoende om je op het goede spoor te houden.
  • Vraag om hulp tijdens de moeilijke maanden. Laat een vriend/familielid helpen bij het dragen van verantwoordelijkheid en ondersteuning bieden tijdens stressvolle vakanties.
  • Plan je eigen vakantie-evenementen die vrij zijn van alcohol- of drugsgebruik.
  • Begin je je gestrest of depressief te voelen, dan is het belangrijk dat je met je sponsor of supportsysteem praat.
  • Als je denkt dat je problemen hebt met je geestelijke gezondheid, maak dan een afspraak met je counselor en/of therapeut.
  • Vraag bij het bezoeken van vrienden en/of familie om ze hun medicijnen achter slot en grendel willen bewaren.
  • Vermijd elke familiebijeenkomst als je niet zeker weet of je de stress die ermee verband houdt, aan kunt. Dit is vooral belangrijk als je gezin jouw herstel niet heeft gesteund.
  • Maak plannen die je tijdens deze maanden bezig kunnen houden. Plan veel nuchtere evenementen met vrienden en familie die jou steunen. Begin een nieuwe hobby of werk aan een project in huis.
  • Maak een plan voor als je trek hebt. Wees bereid om dat plan uit te voeren, zelfs als je weerstand ervaart of als het mogelijk tot een conflict komt.
  • Voeg tijdens de stressvolle tijden wat extra meetings in. Mogelijk heb je tijdens de vakantie zelfs een aantal aanvullende meetings op locatie nodig. Plan die van tevoren.

Stel vrijblijvend jouw vraag

  • Anti-spam vraag
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Telefonische drukte

Het is erg druk aan de telefoon. Daardoor kun je wat langer in de wacht komen te staan en kan het wat langer duren voor je wordt teruggebeld.

Onze excuses voor het ongemak.